Met name op het platteland ( Phulbari) vallen kinderen met een beperking snel uit of worden sowieso geweigerd, ondanks ons project onderwijs.
Hoewel vele kinderen naar het reguliere onderwijs zijn doorgestroomd en zich daar een plekje hebben verworven, is dat niet in alle gebieden gelukt.
Ouders en kinderen kwamen naar het dagcentrum met hun verhalen: er werd gepest, kinderen werden genegeerd of niet toegelaten.
Kinderen met een beperking en hun ouders zijn gekwetst, verdrietig en wanhopig op zoek naar een oplossing.
Zij willen een toekomst voor hun kind ondanks de beperking die het heeft. Zij zien de mogelijkheden van hun kind en willen dat anderen dat ook gaan zien en gaan werken aan de inclusie van hun kind in de maatschappij en in het onderwijs.
In gesprek met scholen, directie en onderwijzers, bleek vaak dat men niet weet hoe om te gaan met kinderen met een beperking.
Die kinderen hebben extra aandacht en hulp nodig en bij de scholen ontbreekt de kennis hoe dat te bieden. Velen zijn welwillend de situatie te veranderen.
Juist omdat er nog weinig kennis is over de rechten van de kinderen met een beperking in de maatschappij en respectvolle bejegening, aandacht en acceptatie door hun omgeving is inclusie zeer moeilijk.
In samenwerking met de Wilde Ganzen zijn we daarom het project: ‘inclusief onderwijs‘ gestart in 2023